Alla inlägg den 3 januari 2011

Av Ellen - 3 januari 2011 21:26

Jag har precis köpt en gammal "slev" för att smälta tenn. Det nya året har ju börjat, men what the heck, right? Nu ska jag bara hitta så rent tenn som möjligt, då det tydligen brukar vara en hög procent bly i tennblandningarna. Tråkigt, då det är väldigt giftigt med bly. Man får absolut inte slänga lyckorna utan man kan smälta om dem nästa år, och vill man inte det får man slänga dem i särskilda behållare i återvinningen - det är oerhört illa om det kommer bly ut i grundvattnet, då bly är väldigt giftigt och lagras i kroppen, tex i hjärnan som ju består av fett... Det är till och med illa att andas in det när det smälts, så ventilera eller gör det ute om det inte är en så ren koppar som möjligt.


Nyårslyckor är en finsk tradition, och består av att man smälter tenn, häller det i en hink iskallt vatten och sedan tyder figurerna i tennet. Antingen tyder man själva klumpen eller så tyder man skuggan av den.


Blomma - Bröllop, förlovning

Krona - se ovan

"grus" / skrovligt - gott om pengar

Fågel -lycka

Båt - en resa

Stort segel - stormigt år

Av Ellen - 3 januari 2011 21:19

För tillfället har jag julsemester, och oj så mycket tid man har att tänka. :-) På allt och ingenting. Alice löper igen, för tredje gången på kort tid, så vi får väl hoppas att detta inte är hennes cykel för då måste vi nog tänka om med när hon ska paras... jag fick hålla henne sällskap inatt, efter kl halv två då vi inte mer stod ut då M ska jobba denna veckan, och hade tv:n på men utan ljud. Först gick det som smort, men sedan genomskådade hon oss, lilloppan.


Idag städade jag en del, och kom fram till att jag hatar vår dammsugare! I really do, I hate it with a passion! :P Den faller i bitar minst 20 ggr medan man dammsuger och det blir ju så förfärligt tröttsamt...


Nu tittar jag på Bond och ska snart sätta in en Gino i ugnen. Ska prova banan, kiwi och frysta bär, hoppas det inte blir för blött av det frusna. Tidigare idag gjorde jag ett annan "experiment" och gav mej på halloumi för första gången i mit liv. Det blev bra, men jag hade lite för mycket olja först och då blev då jättebleka, så jag fick hälla av lite. :-) Jisses, så salt det var! Mums, men jättesalt, och nu har jag beslutat att byta ut chips och popcorn mot stekt halloumi, när jag är saltsugen. :-)

Hoppas det inte blir GI-galet. :-)

Presentation

Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag som ligger bakom bloggen heter Ellen och är nyexad speldesigner och projektledare som nu siktar på en magister i Serious games. Jag har min blivande man i USA och bloggen kommer att handla om allt möjligt. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards