Alla inlägg under oktober 2010

Av Ellen - 30 oktober 2010 17:26

Jag måste säga att jag skäms lite för att jag inte skrivit på sistone, men jag har lagt in en högre växel i mitt Matte C-pluggande, och sitter nu i princip 3 timmar efter jobbet och pluggar, så jag är helt enkelt helt slut sen. Inget annat finns det tid till, inte matlagning, inte träning, inte serier.... Jag känner mej som världens tråkigaste, high maintenance människa, som behöver få maten fixad varje dag, och som inte har tid och ork för romantik. Så, igår, mötte jag spontant upp M efter jobbet och så gick vi ut och satte oss på en kinarestaurang och åt. :-) Det var vardagslyx det, vill jag lova! :-)


Lyckligtvis är detta inte för evigt, och jag är mycket nöjd med de framsteg jag gjort med hjälp av min privatlärare! Aldrig trodde jag väl att jag skulle tycka att matte var kul.


Idagmorse åkte M till Linkan, hans minsta bror fyllde år i veckan, men jag skulle räkna hela helgen och blev hemma. För att komma i en glad stämning har jag målat naglarna, gosat med flickorna (katterna) och faktiskt snubblat över en gammal klasskompis blogg, vilket är kul för jag har inte sett henne sen gymnasiet.


http://brittabloggar.wordpress.com/page/13/


Mysig, och värd att kika in på. :-) Nu måste jag räkna vidare, cheerio!

Av Ellen - 22 oktober 2010 17:58

Jag drömmer om att bygga ett eget hus - så till den milda grad faktiskt att jag nu tänker skapa en bloggpost enbart för att kunna spara denna länken:


http://www.byggnytt.nu/byggahus.html


Så det så! :-)

Av Ellen - 22 oktober 2010 17:52

Jag måste se sanningen i vitögat - det behövs ett nytt kylskåp. Dessvärre har jag ett litet kök, och därför ett litet kylskåp/frys, med platsbyggda orginalskåp som jag inte vill röra. jag har hittat ett kylskåp som kanske skulle kunna passa, till ett riktigt bra pris också, tycker jag - men måste mäta mer exakt för att se om det går.


Här är det i alla fall:

http://www.tretti.se/vitvaror/kombinerad-kyl-frys/kyl-over-frys/cylinda-kf-1166


Underligt är dock att om man söker på produktnumret så finns detta kylskåp beskrivet lite olika på de olika säljarnas hemsidor:

En säger att det går att hänga om dörren, en säger att det inte går... en säger att det är si och så mycket som går in i kylen och så mycket som går in i frysen, en annan säger helt andra saker... suck... Hur tillförlitligt är detta? Någon som äger ett likadant?

Av Ellen - 22 oktober 2010 17:02

Snö.... really? I oktober? Suck... Jag vill inte. Jag vill inte ha vinter i fem månader som förra året! Ändå var det precis just snö jag såg i morse när jag vinklade upp persiennerna... Jag måste köpa täckbyxor i helgen, märker jag, för så roligt är det faktiskt inte att stå ute i det här vädret i en och en halv timme i gummistövlar, jeans och kort dunjacka...


On another note; jag är så förfärligt nöjd med min "mattelärare", jag känner mej mycket mera självsäker nu, efter två privatlektioner - mer än jag gjort under hela skoltiden, faktiskt! Tänk att matte kan vara så här roligt? Jag är faktiskt lite chockad - och lite irriterad - jag hade ju kunnat haft en helt annan inställning om jag haft bättre lärare i grundskolan! Hur är detta möjligt?


Budade precis hem ett nytt OPI nagellack, i vackert djupt mättad röd - härligt både till jul och till sommartår! :-) Hoppas det kommer snart!

Av Ellen - 21 oktober 2010 22:09

Jag har ett resmål som jag älskar. :-) Givetvis har jag drömresor, gamla klassiker och ställen jag återkommit till pga familjen/andras val, men så har jag en plats på jorden som jag älskar - Koh Tao, Thailand. "Thailand, hu vad tråkigt - var lite orginell", tänker ni... BUT, in the immortal words of Rhett Butler: Frankly, my dear, i dont give a damn! :-) Koh Tao är mitt lilla paradis! "Surfare", dykare och beachbums överallt, vilket passar mej finfint! Ingen surfar väl mer än lite kite, men det är mera attityden jag menar.


Första gången bodde jag på ett hotell lite bortanför Freedom Beach, dock var det rätt jobbigt att ta sig dit - man måste ha moppe eller åka "taxi". Förra gången bodde jag på Bow Thong Beach resort på Sairee Beach. Jag skulle absolut kunna bo där igen, och på stället vid Freedom beach också, men det vore samtidigt kul att prova på ytterligare ett nytt ställe nästa gång.


Jag är sugen dels på Charm Churee, som jag hört mycket om, men mest har jag varit sugen på det hotell som låg brevid Bow Thong, längst bort på Sairee. I nästan ett år har jag försökt få reda på namnet på stället, men det har inte funnits på någon karta över ön eller på någon blogg eller någonstans - tills i förrgår!


http://www.koh-tao-thailand.com/sai-ree-beach-map.htm

Här kunde jag äntligen hitta det! :-)


http://www.kohtaocabana.com/index.php

Se så fint det är, men så finns det väl kanske mer prisvärda alternativ. ;-)

Av Ellen - 18 oktober 2010 17:51

Jag kan inte annat än hoppas att det är sant - att Levis nya satsning på jeans för alla figurer ska funka så bra som jag hoppas och som de säger! Jag hör till de tjejer som får ett "fågelbad" i svanken av nästan alla jeans. Urtrist. Rumpa och midja är alltför olika, men nu finns kanske räddningen i utbyte mot ca tusenlappen. Hittills har jag fått välja låga jeans för att undvika att de ens nå upp till midjan för att slippa problemet, men det kanske inte är ultimat på jobbet... Kul att visa halva rumpan bara för att man vill sitta ner... not!


Här står lite om den nya kollektionen:

http://www.levistrauss.com/news/press-releases/levi-s-brand-introduces-revolutionary-fit-system-focuses-shape-not-size


Nu ska vi bara hålla tummarna för att det stämmer. :-) Det vore så härligt, för jag avskyr att prova jeans!


Av Ellen - 18 oktober 2010 17:34

Jag är ju, som bekant, en planerare av stora mått. Jag planerar allt: mat, pyssel, saker jag måste göra, saker jag vill göra, karriärsstegar, studier, träning, resor - och vad som ska göras på resan, kostnader, boende... Jag gör budget för ett år framåt... haha... jaa, jag tänker knappt på det längre, det är en vana. För någon annan låter det säkert jättejobbigt och tidskrävande, och ja, tid tar det ju, men jobbigt är det inte - det är roligt! :-) Det faller sig helt naturligt, nämligen.


Men, på sista tiden, har jag börjat fundera över vilka käppar detta kan sätta i mitt livshjul... Vissa saker måste man planera för, resor tex som ska bokas och sparas till, men annat - som i vilken ålder jag vill vara färdigstuderad, eller när jag vill vara med barn, det kanske är orsak till stress mer än till glädje. Just nu känns det i alla fall så. Jag känner att jag och M drar åt olika håll just nu - vi kommer inte att gå i sär, vi älskar varandra, men det är rätt jobbigt.


Jag vill ha barn före 30, men M verkar tycka att det inte är så brottom... Som yngre tänkte jag mej barn vid 25, senare fick jag revidera det till 28... Men det kommer ju inte att hända, och nu verkar det inte bli 29 heller... Fan! *lessen*

Jag vill bo större, det är trångt och jobbigt, men M vill bo kvar något är eller två, kanske tre - jag kommer att bli galen i så fall! Det är för litet, inga garderober, crap överallt - 2 kompletta hushåll i ett rum o kök... och två katter på det. Och ett *** vapenskåp som ska ta upp en halv garderob...


Visst, det rör sig om två punkter, men jag tycker det är två väldigt stora punkter, för mej. Kanske ska jag bara släppa planerandet, och acceptera att barn kommer när dom kommer, när båda är redo (vilket jag absolut vill, såklart) och att jag inte kan påverka det (det är nog det som är själva saken, att jag vill ha kontroll). Men det är jobbigt. Suck.

Av Ellen - 3 oktober 2010 14:13

Jag älskar julen, det är en av mina favorithögtider. :-) I år tänkte min mor att vi skulle ha enbart jullunch, byta julklappar och sedan skulle M och jag kunna åka ner till Linkan. Jag tycker det är lite trist, men respekterar om hon inte orkar vara "bullmamma" i år igen.Jag vet inte om jag vill sitta minst två timmar i en bil på julafton. Blir det som förra året för vi snö i november, som inte smälter bort, och då kan det bli jobbigt med körandet. Lägg sedan till problematiken med flickorna. Ska dom med måste vi sova hos M´s vän M, annars kan dom inte följa med, pga hundar, och det skulle kännas hemskt om vi fastnade i snömodd med dem i en kall bil (worst case scenario, jag vet) samtidigt som jag inte vill lämna dem hemma ensamma hela julafton. Ska vi fira isär, som förra året? Då sov jag och Audrey över hos mamma och pappa, och det var lite segt för hon ville inte vara ensam i ett stängt rum, men mamma och pappa har en tax... Kanske vi åker ner juldagen? Eller så får vi se, kanske blir det julafton iaf. :-)


Nåja, hur som helst, julbordet är ju ganska centralt i umgänget vid jul, iaf hos oss. Man pyntar granen, gör ett halvtaskigt pepparkakshus och äter gott. :-) Jag har i alla fall kikat på vad som skulle vara ok på ett GI-julbord, och utifrån det har jag valt det som passar in på just vårat julbord. Man kan alltså äta annat än det jag skriver ner just här.


Gröt går bort, liksom olika sorters lag (till sill tex) och mumma, glögg och must.

Inget julgott, inga pepparkakor, givetvis.

Jansson har för mycket potatis, men det struntar jag i, jag tar lite lite. :-)

Leverpastej kan innehålla vetemjöl, men lite kan man ta, hihi.

Tråkigt är dock att pga sirapen kan jag nog inte äta morotslådan och kålrotslådan med gott samvete... inte heller alla sorters kål.

Bröd i små mängder, tänkte mej det till leverpastej och till ostar.


JAG VILL ÄTA:

Leverpastejsnittar med vitt vin/ mousserande (lite går bra)


Gravad lax

Sill

Ägghalvor med fyllning

Räkor och rom, kanske med avocado


Korv

Köttbullar

Kalkon...

Skinka...

Revbensspjäll...


Inlagd / Pressgurka

Inlagda rödbetor

Dijonsenap

Svampstuvning

Kål (utan sirap)

Kokt, kall potatis

Jansson...


Ostar, oliver och päron

Nötter, choklad



ALTERNATIV:
Rotsaker i ugnen (istället för lådorna och kokt potatis)

Vildsvinsskinka

Köttfärsbiffar med chevre i ugn (istället för köttbullar o dessertost)

Äppelpaj (äpplen är ju juligt och trevligt, som efterrätt)

Bulgursallad med äpplen, som tillbehör till köttbullar och liknande.

Bönsallad

Hummus

(Blanda mosade kidneybönor i köttbullarna, tex, är jättebra)

"Slaktgryn" - korngryn kokade i kraftig buljong. (gjord på innälvor och halvt grishuvud i vanliga fall... men jag tar nog vanlig "flask"-buljong av något slag)

Mörk chokladmousse

Fruktsallad

Linsröror

Lammkött (istället för skinka)

Inkokt lax (istället för skinka)

Kokt broccoli



Presentation

Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag som ligger bakom bloggen heter Ellen och är nyexad speldesigner och projektledare som nu siktar på en magister i Serious games. Jag har min blivande man i USA och bloggen kommer att handla om allt möjligt. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards