Alla inlägg under juli 2010

Av Ellen - 30 juli 2010 16:06

Det börjar dra ihop sig, bröllopet vi ska på är imorgon och jag har haft lite funderingar kring det här med klänning. Nu har jag hittat en härlig gul Marc jacobs, så problemet är löst, men jag snubblade över en sida med billiga klänningar, långa som korta:


http://lvdfashion.se/shop/

Av Ellen - 26 juli 2010 10:00

Nu inför bröllopet vi ska gå på i helgen finns det så mycket fusk man blir sugen på...

Jag har länge funderat på att göra en hårförlängning, men jag anser inte att det är ekonomiskt försvarbart. :-) Åtminstone skulle jag vilja klippa, slinga och få håret uppsatt på själva dagen. Solbrännan är inte vad den kunde varit, så visst blir man sugen på en liten soldusch. Bleka tänder är något som jag också funderat på, men det känns inte så akut, mera som något man skulle kunna göra om man hade lust. :-) Jag har tyvärr problem med mina naglar på så vis att allt vatten och alcogel på jobbet förstör dem, så jag funderar starkt på akryl/gelnaglar... men det vette katten... det känns lite... inte jag... haha! Som om det andra skulle vara mera jag? Och det blir ju så mycket som ska "förbättras" - hår, naglar, hud... En ansiktsbehandling skulle varit skönt, men jag tar det efter bröllopet tror jag, det är ju inte så kul att gå omkring med eventuella prickar i ansiktet efteråt. Lösögonfransar är jag också sjukt sugen på, det vore så skönt att slippa gegga med mascara och samtidigt ha svepande, mörka drömfransar...


När är för mycket för mycket? Hur plastig skulle man känna sig om man visste att allt var fusk här och fusk där? Eller skulle man vänja sig fort? Och i så fall, hur dyrt skulle det inte bli om man skulle hålla det uppe?


Mjae, det kommer nog sluta med att jag ger mej själv en manikyr, pedikyr, gör en ansiktsmask och kladdar in mej med typ Nivea hudcreme med brun utan sol... och kanske klipper mej... :-)


-----------------------------

Bra ställen att göra dessa "förbättringar", om man vill:

http://www.skonhetsborgen.se/harvard.asp

Hårklipp, färg och soldusch.


http://www.fakermaker.se/

Löshår och ögonfransar (lösa fransar samt färgar dina egna).


http://kiana.nu.dinstudio.se/news_1.html

Akryl/gelnaglar.

--------------------------------


Tandblekning vågar jag inte rekommendera produkter för, då jag inte har någon erfarenhet, så prata med en tandläkare.


Annat härligt finns på tex Centralbadet... mys! :-)


Vackra och hållbara nagellack får man från OPI, på Kicks och Åhlens. Eller http://nailsbodybeauty.se/produkter/opi/manikyr/4/


Bra ansikts/hudprodukter är, enligt min egen erfarenhet, Dermanord och Lakshmi.


Av Ellen - 14 juli 2010 17:58

Jag började för ett år sedan med hjälp av min sambo ta mej in i denna djungel som är fonder och aktier. A-, B- och C-aktier, "bric"-länder, "pigs"-länder, Bull och Bear, Optioner, Certifikat, Terminer, "gå lång" och "gå kort", blanka... och så vidare... ja, som in ser är det en del nya begrepp man ska bekanta sig med. Jag tänkte att vi skulle börja från början. Nämligen med att öppna ett konto genom vilket du vill handla.


Jag började med Nordnet men har nyligen, pga lägre courtage, flyttat min kapitalförsäkring till Avanza. Man kan dock också vända sig till sin bank och öppna VP-konto där och handla genom banken. Jag upplever dock att de fonder de erbjuder är väldigt begränsade till utbudet, och rekommenderar därför de oberoende nätmäklarna över bankerna, nämligen just Nordnet och Avanza.


Som jag skrev ovan valde jag att öppna en kapitalförsäkring. Detta beslut fattades till största del pga att jag inte vill betala skatt på de pengar jag genererar i min depå, vilket jag inte heller gör om jag har en kapitalförsäkring, men ska göra om jag har en vanlig fond-aktie-depå. Man bör dock vara edveten om att man inte heller får göra avdrag på sin skatt om det blir förlust om man som jag har en kapitalförsäkring, men det får man i en vanlig fond-aktie-depå. Alltså;


Kapitalförsäkring: inget skattevdrag på förlust, ingen skatt på vinster.

Fond-aktie-depå: skatteavdrag vid förlust, skatt på vinst, dessa går att "kvitta" mot varandra.


Vidare finns det en del restriktioner på kapitalförsäkringen, vissa saker man inte får handla, så som derivat - optioner och terminer - sånt med högre risk, där man kan förlora mer än man har. Saken är den, att du inte äger din kapitalförsäkring, det gör försäkringsbolaget du har den i, och då kan du inte göra dej skyldig pengar på det sättet. Du ska dock inte oroa dej över att du inte "äger" din kapitalförsäkring, det är bara du som äger rättigheten att bruka den. Ytterligare en restriktion är att du inte kan äga onoterade papper, utan du kan bara handla i marknaden (MGN/ Burgundy) och där finns bara noterade bolag. Du kan inte heller flytta in befintliga fonder eller aktier i din kapitalförsäkring, utan man kan enbart sätta in pengar på den. Det beror på att man annars skulle kunna göra en vinst i en vanlig depå  och för att undkomma skatt helt enkelt flytta pappren och vinsten till en kapitalförsäkring, och det säger ju sig själv, det skulle skatteverket inte se med blida ögon på. :-)


Nu låter det som om det bara är en massa restriktioner och tråk med kapitalförsäkringar, men jag tycker att det är ett utmärkt val! Jag är inte redo att ge mej på något mer avancerat än fonder och aktier just nu, och jag hade inte tänkt gå med förlust (pretty cocky, I know). :-)

Av Ellen - 14 juli 2010 12:42

Jag har sedan en tid varit intresserad av att börja jogga igen, men tycker illa om mina gamla skor, så jag hade beslutat mej för att ta mej till Löplabbet vid nästa lön. Jag började dock, min vana trogen, göra en del reserach när jag kom i kontakt med ord som pronation och höga fotvalv, vilket ledde mej in på barfotalöpnig! Alla minns vi ju hur underbart det är att springa barfota i sand, på gräs, i en lätt sommarklänning/shorts och gassande sol, ständigt påväg... Underbart är ordet - och dit vill jag igen! Sagt och gjort, jag har nu ägnat ett par timmar åt att söka information, mest i form av folks åsikter och erfarenheter, och jag tror att jag ska ta och investera i ett par skor för "barfota" springande. :-)


Det finns en del olika märken faktiskt, tex Feelmax och Terra Plana, men jag tycker om det tokroliga utseendet hos Five Fingers, även om jag nog kommer att tycka att dom är en aning pinsamma när dom väl ska på, haha. Inkonsekvent, jag vet...


Det finns en del olika modeller:

KSO - verkar vara mest populära, som jag kan se.

Bikala - ny modell, som inte släppts ännu, lite tjockare sula, för löpning.

Speed - samma som ovan, men ser ut som en "vanlig" sko mer än de andra modellerna.

KSO Trek Flow/Trek Tex - För kallare årstider.

Flow - mer vattensportsinriktad.


Det finns fler, tex Classic och Sprint, men dem har jag inte hört så mycket om. KSO är populärast. Den som heter bara KSO Trek, inte Trek Flow/Tex, är för "offroad"löpning, dvs terräng.


Ser fram emot att snart prova ett par för att se hur dom känns på just mina fötter, och vilken storlek jag ska ha, för det verkar vara lite pusslande med tår och sånt. :-)

Av Ellen - 13 juli 2010 16:28

http://www.svd.se/nyheter/vader/prognos/


Denna sida är urbra om man vill veta vad man ska packa, till Linköping såväl som till Ruovesi. :-) Good stuff!


Sen finns ju också lättöverskådliga

http://www.klart.se/


och vill man vara säker i solen så tyckte jag att detta var en fiffig tjänst:

http://www.kronansdroghandel.se/

Av Ellen - 13 juli 2010 16:09

Det drar ihop sig, imorgon ska jag packa och tvätta och fixa det sista. Det ska fixas inställningar på kameran så att den blir mer lätthanterlig, och så ska det handlas lite tidingar och naturgodis inför flyget till Finland. Tyvärr verkar det vara så att ingen flyger rakt till T-fors på sommaren, utan bara till H-fors, så jag måste byta till inrikesflyg där. Lite tidskrävande, men men... Morfar fyller år på lördag, så det blir kul. :-) M kommer på måndag och sen stannar vi där till fredagen, så för mej blir det en vecka, för M fyra fem dagar. :-) Det ska bli ljuvligt!


Av Ellen - 12 juli 2010 13:46

Jaa, jag tycker inte att det ger mej så mycket att gå på den här rivstarten/ intensivversionen av GI, så nu tänker jag övergå till vanlig GI. Jag känner att det inte ger mej så mycket, ett kilo i veckan, och man får inte hårdträna. Då äter jag hellre lite mer kolhydrater - långsamma sådana, givetvis - men går på gymmet. Så får det bli, sagt och gjort. Muskler bränner mer fett, så det är dags att bygga upp lite ork -  och så behövs det för jobbet. Det blir en del lyftande där.


Så var det med det. ;-)

Presentation

Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag som ligger bakom bloggen heter Ellen och är nyexad speldesigner och projektledare som nu siktar på en magister i Serious games. Jag har min blivande man i USA och bloggen kommer att handla om allt möjligt. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards