Alla inlägg den 27 september 2010

Av Ellen - 27 september 2010 21:15

Ja, ibland blir jag både förundrad och förbannad. Många kvinnor låter sina män sköta ekonomin i familjen, och har då heller ingen aning om hur deras finanser egentligen ser ut. Hur är det möjligt att vi kvinnor tror att vi inte vet vad vi gör på detta område? Kan det bero på att vi långt in på 1900-talet inte haft så mycket frihet? Frihet att jobba utanför hemmet, och tjäna egna pengar. Som hemmafru var det ju mannens pengar som försörjde familjen, och mannen som skötte räkningarna och delade ut pengar till mat och frisörsbesök... nu, när vi tycker att det är ganska självklart att vi ska jobba, att man inte klarar sig på en enda lön i en familj, varför sköter vi inte vår ekonomi? Visst, många gör en budget, och håller sig mer eller mindre till den, men det andra då? Har du ett sparande? En buffert? Har du tagit tag i ditt pensionssparande?


Just pensionen är viktig! Man kan göra under med den delen som man själv får förvalta, och det kan komma att betyda mycket senare i livet.


Kvinnor som har en aktieportfölj har ofta inte själva kontroll över den, utan överlåter detta på sin far/pojkvän/make. Visst, jag förstår att det känns övermäktigt ibland, men varför skulle en man vara bättre lämpad att förstå sig på aktier? Det handlar enbart om intresse, och i detta fallet, egenintresse. Se till att i alla fall vara informerad om varje beslut, varje köp och varje försäljning. Logga in ibland och se hur det ser ut. Sök på skoj i registren på internetbanken/depån efter bolag du stöter på i ditt vardagsliv - hur går det för Odd Molly, Ericsson, Nokia, Nordea, H&M, Axfood, Fabege...? Tillslut kanske du börjar få upp ett genuint intresse och kommer med egna förslag. Och även som ointresserad bör man vara så pass medveten att man håller sig uppdaterad kring sina egna surt förvärvade slantars dagsvärde, tycker jag. Ingen står dej närmare än du själv. Vad händer om du och din manliga partner/"förvaltare" går skiljda vägar? Har han dina kontouppgifter? Skulle han utnyttja det? Skulle det bli pannkaka om han inte gjorde jobbet längre? Se till att vara lite streetsmart, även om det inte är så romantiskt kanske, och se till att ha koll. Det är mitt råd, till alla och en var.

Av Ellen - 27 september 2010 20:58

Ja, jag har ju inga enorma summor undanstoppade ännu, men så har jag också bara sparat i aktier o fonder sedan slutet av juli -09. Hur som helst så är jag mycket nöjd med utvecklingen, och jag har idag utökat innehavet i BINV lite till. Spännande! :-) MSAB har rört på sig en hel del de senaste dagarna, och jag är mycket nöjd med sagda aktie. När jag nu börjar få ihop ett något sånär hyggligt antal aktier i dessa båda bolag har jag börjat snegla på SAGAX... :-)


Lycka till med era portföljer, och håll utkik efter MSAB och BINV, jag tror de är på kommande under resten av året.

Av Ellen - 27 september 2010 18:06

Ja, nu åker vi snart och handlar, och det ska bli jätteskönt. Jag har nämligen satt ihop en meny för denna veckan, åter enligt GI-metoden, och det ser jag fram emot! M ska bara komma hem från jobbet först. :-)


Veckans meny består av:

Korvstroganoff med råris

Lax med sås och bulgur

Chicken nuggets med bulgur

Dinkeltacos

Lasagne med kyckling och keso

... och min favorit, som kanske inte är helt GI, men men: köttfärsbiffar toppade med chevre, satta i ugnen tillsammans med rotsaker och serverade med bearnaise och stekt svamp.


Mums! Åh, vad roligt det känns att se fram emot detta igen. :-)

Presentation

Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag som ligger bakom bloggen heter Ellen och är nyexad speldesigner och projektledare som nu siktar på en magister i Serious games. Jag har min blivande man i USA och bloggen kommer att handla om allt möjligt. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards