Alla inlägg den 18 september 2010

Av Ellen - 18 september 2010 16:24

Ja, ungefär så går tankegångarna just nu - var vill man bo? Stockholm eller Linköping? Orsaken till att det är just dessa två städer är att jag är uppvuxen i Sthlm, och M är uppvuxen i Linkan. Jag har pluggat i Lund, Hultsfred och Kalmar, och är inte alls säker på att jag skulle tycka att Linkan är tillräckligt stort för mej... Jag älskar att gå svängen Gärdet - City - Gamla Stan - Söder och tillbaka. :-) Jag vill kunna se nya saker, se olika butiker, restauranger, nya gator att gå in på... Jag vill kunna gå på Operan, Centralbadet... 


Sen är jag lite rädd att jag ska bli ensam där. M har familjen och barndomsvännerna där och jag känner ingen. Givetvis känner jag hans familj och vänner men det är ju hans, och jag vill ha egna vänner också. Jag har också en stark känsla av att det skulle bli en hel del grabbhäng och utekvällar och jakt/fiske... och då sitter jag där... halvkul. :p


Arbetskamrater/klasskompisar från universitetet skulle jag ju kunna umgås med privat men jag är rädd att det inte blir lika nära vänskaper som med mian gamla vänner. Skulle vi sen ha barn så vet jag inte hur ofta min familj skulle få se dem. Jag vet, det tar bara två och en halv timme med bil, men det blir ju ett sånt projekt, och jag veet inte hur ofta man skulle orka det? Inget Skansen, inget Junibacken, inga spontana hallonplock i trädgården eller hundpromenader med mamma... Ja, jag överdriver säkert men det känns så...Sen känns det ju också som att det karriärsmässigt är klokt att bo i Sthlm, och M har goda vänner här...


Men visst, det finns mycket som talar för Linkan också. Som att man har råd med ett vettigt hus... jag vill ju gärna bo i villa, men inte på landet utan nära en stad. jag vill ha tillgång till alla bekvämligheter, och Linkan är en av de större städerna i Sverige. Att leva billigare ger möjligheter till annat som ökar livskvaliteten, som resor tex. Och jag skulle gärna köpa färska ägg och närproducerad o ekologisk mat... Jag inbillar mej att det skulle gå att hitta där eller iaf odla i en del av trädgården. Kött och fisk direkt från skogen/sjön vore underbart.


Men en stor del av mej är som sagt rädd att bli för isolerad, ensam, förlora kontakten med mina vänner och min familj. Att barnen ska växa upp och inte känna moster/morbror och morföräldrar... Sen gillar jag mentaliteten hos Linköpingsbor, de är så snälla, men jag vill att mina barn ska ha skinn på näsan och tåla Stockholmsgrejen också... Suck...


Ja, så ser det ut... tankarna går hit och dit... vad är mest rättvist? Vem kommer att faktiskt ta sig tiden att åka till vänner/familj? Vem kommer att vara hemma med barnen mest och behöva stimulans? Karriärsmöjligheter - kommer M att kunna vara sin egen där nere, utan supporten från "grabbarna"? Min karriär? hur lätt är det att hitta nära vänner, när alla man pluggar med är typ 10 år yngre och bara vill supa? men villa och trädgård, det vore så underbart för oss och katterna och framtida barn... Men det kan man ha i Stockholm - för dyrare pengar, visst... :P


Det var en ordentlig inblick ni fick där. :-) Och säkert har jag ändå missat något.


Av Ellen - 18 september 2010 15:34

Ja, nu har vi tittat klart  på den första säsongen och fick givetvis genast bege oss ut och köpa nästa! Man fastnar, och trots kvinnosynen, de ständiga cigaretterna, otroheterna och körandet efter intagandet av ca: ett halvt badkar med cocktails... så är den riktigt bra! :-D Det låter ju förfärligt, och visst är det sådant man noterar, reflekterar över, diskuterar... ja... men ändå så är den engagerande, rolig, och fascinerande. :-) Riktigt bra, med andra ord. Både jag och M rekommenderar den, den har något för både män och kvinnor, vilket är toppen bara det. :-)

Av Ellen - 18 september 2010 15:26

Usch, vad det regnar. Det känns som om det gjort det i flera veckor nu, och jag börjar bli duktigt trött på det - ja, som i vanliga fall tycker riktigt bra om regn, då luften bli syrerik och frisk, ljudet av dropparna mot fönster och tak... spänningar i atmosfären som släpper och ger en skön känsla i kroppen... :-) Men ibland undrar jag som sagt varför det måste vräka ner? Hela tiden? Nåja, gräsmattorna blir ju gröna och fina i parkerna. :-)


Idag överraskades jag och min goda väninna K av regnet på vår promenad runt Söder. Det slutade med att vi fick ge oss och ta tunnelbanan, det regnade så det stänkte ordentligt. På vägen hem fick jag vända och ta en annan väg för i hörnet/rondellen Valhallav./Banérg. var det en smärre insjö som vuxit fram... Stadsplanering, vad är det? ;-)


M är och fixar lite med taket i lägenheten inför nästa vecka, och vi ska väl fortsätta imorgon. Det ska bli skönt när det är helt klart. Hoppas vi lyckas komma iväg ner till Linkan nästa helg, då det inte blev av den här helgen. Jag vill plocka svamp och lingon! :-)


Presentation

Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag som ligger bakom bloggen heter Ellen och är nyexad speldesigner och projektledare som nu siktar på en magister i Serious games. Jag har min blivande man i USA och bloggen kommer att handla om allt möjligt. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards