Alla inlägg den 9 maj 2010

Av Ellen - 9 maj 2010 21:21

Ja, som det står, att uppdateras löpande... man kan ju komma på nya ljuvliga idéer för sin dröm-trädgård. Just nu bor vi ju i stan och har givetvis ingen trädgård, men då jag är uppvuxen till stor del på mormor och morfars gård under tidiga år samt i villa efter att jag fyllt 7 år, så har jag en del fina minnen av diverse bärbuskar och klätterträd, minnen av härliga upptåg och varma sommardagar. Regniga sommardagar var fina på sitt sätt - då fick man kanske baka med mormor och morfar eller leka på vinden, eller spela spel... som tex. Mastermind eller Afrikas stjärna. :-)


Åter till min fantasiträdgård...mind you, jag vet inget om zoner eller växternas behov av jordmån eller hur svåra respektive lätta de är.


Den ska innehålla en hel del:


Ätbart:


Fläder

Äppelträd

Päronträd

Körsbärsträd / bigaråer

Plommonträd...

Tranbär


Björnbär

Hallon

Hjortron

Vinbär, röda och svarta

Krusbär

smultron

jordgubbar

(vore det inte underbart om man kunde odla blåbär och lingon lika lätt som smultron?)



Gurkört

Krasseblommor

En kryddträdgård... Ett trädgårdsland

Tulpaner

Stockrosor, det är vackert.

violer


Ickeätbart:


Akleja

Löjtnantshjärta

Liljor

Iris

Chokladblomma

Lupiner

Vallmo

Rhododendron

Syrener

Julros

den där rutiga klockan som är lila eller vit...

Schersmin

Pion

En rundklippt buske med vita små små blommor, som på Sirishov brevid hallonen

Lavendel

Magnolia

Krollilja

Krokus

Snödroppar

Skilla

Vårlök

Blåklocka

Förgätnigej

Prästkrage



I min trädgård vill jag ha ett land med tex. rädisor, sallad, potatis, morot, rödbeta osv. Ett kryddland med tex basilika, dill, persilja, gräslök. En damm, ett lusthus/paviljong, och ta-ta-ta-ta; ett orangeri! :-)


I orangeriet skulle jag odla tex vindruvor, oliver, citroner, lime, mandarin och apelsin... Ha små palmer kanske... magnolia om den ej trivs ute. Vore roligt att se om man kunde få fikon och bananträd att trivas också :-) Och förstås plats för matbord, plats för planteringsbord och plats för bad; antingen som liten nedsänkt pool eller som badtunna, hihi. Vet ej om det är genomförbart, men vore mysigt.


Uppdat. 15/5

Jag hittade en blogg i ämnet som jag tyckte var mysig idag:

http://gardener.blogg.se/2008/february/register-till-dagens-tradgardsbok.html


Uppdat. 8/7

Jag hittade en underbar hemsida genom Drömhem & Trädgård, nämligen denna nedan, med underbara underbara måste-ha växthus! :-)

http://www.vanstatradgard.se/





Av Ellen - 9 maj 2010 21:12

Ranunkel, även härligt långblommande som snittblomma, faktiskt. :-) Vacker, ser ut som en tät ros, finns i flera färger.

Blåklocka, min älsklingsblomma.

Luktärter, härligt med doft.

Lavendel, vem älskar inte det.

Styvmorsviol, en gammal klassiker. Om man plockar bort dem innan de fröar får de en riktigt lång säsong.


Sen är ju kryddor en given favorit. Tex citronverbena, citronmeliss, dill, persilja, oregano, basilika, rosmarin (på stam), gräslök m.fl


Sen kan man ju odla sallad och potatis på balkongen. Smultron med. :-)


En vacker kombination jag såg på bild nånstans var ett citronträd med vackra gula frukter, och runt dess stam var det planterat lavendel, vilket kontrasterade så fint mot det gula. :-)


Uppdat. 15/5

Var kan man köpa dessa plantor om inte på en plantskola? Man kan givetvis gå till närmaste plantagen, men bor man i Stockholmsområdet kan det vara väl värt att ta en kik på:


www.zetas.nu  (vid Kungens kurva)

Trädgårdshuset (vid Skarpnäck)

Tyresö Handelsträdgård (i Tyresö slottspark)



Av Ellen - 9 maj 2010 19:53

Min älskade sambo, M, och min mamma och pappa gick ihop och köpte ett systemkamerakit från Rajala (tips). En D90 (Nikon) med 16-85 objektiv. Jag är helt såld på den! Vackra färger och detaljrika bilder, och så härlig att hålla i.

Fick testa den efter bara några timmars fipplande när jag blev ombedd att fota M's ena brors bröllopsfoton. Läskigt, men roligt, och det blev riktigt fint för att vara nybörjare på en så avancerad sak. Kul att ha något att växa i. :-)


Nu fotar jag kissarna var och varannan dag, men just nu lägger jag en del tid på matten som ska tentas om tre veckor.... Var på matteakuten i helgen, det var bra faktiskt, men hade gärna fått vara en dag till eller två.


Audrey löper för första gången sedan vi fick hem Alice, förresten. :-)


Kram på er

Av Ellen - 9 maj 2010 18:08

Om jag skulle köpa barn- och ungdomsböcker skulle det nog bli dom som jag läste själv som liten/yngre, jag har kikat och det här är en början i alla fall:


Böckerna om Max

Böckerna om Plupp

Christina Björk's böcker, tex Linus bakar och lagar,.... Böckerna av Lean Anderson om Maja, tex Majas Alfabet, Maja tittar på naturen, Majas lilla gröna, Majas dag-för-dag-bok...Böckerna om Linnea, tex Linnea Planterar, Linnea i målarens trädgård, Linneas årsbok...

Böckerna om Den vilda bebin

Böckerna om Pettson och Findus

Bella och Gustav -böckerna

Karius och Baktus

Lilla Prick (om en kanin)

Pricken, Rutan och Randen

Böckerna om Tant Grön, tant Brun och tant Gredelin

Böckerna om Babar

Boken om de lata pojkarna som blir malda i en kvarn och uppätna av ankan. Hette Max och Moritz, tror jag.

Boken som bland annat innehöll Pelle Snusk och barnen ifrån Snaskeby, samt något om nån som inte klippte naglarna och fick hela fingrarna avklippta, samt någon som inte åt och blev tunn som en sticka och dog....

HC Andersen

Boken om en holländsk ko som hoppar på en prom på kanalen och ser staden.

Bröderna Grim

John Bauer

Tusen och en natt

Böckerna om Bill, en riktig rackarunge

Prostens barnbarn

Kattresan

Prinsessan som drog ut i världen, Av Ragnhild Nilstun

Böcker av Beatrix Potter, om kaninen Peter, Flopsy och Mopsy samt Cotton-tail

Böckerna om Nalle Puh

Böckerna om Narnia

Böckerna om Harry Potter

Astrid Lindgrens böcker

Selma Lagerlöf, främst Nils Holgerssons underbara resa

Pojken och Tigern

Alla klassiker som; Djungelboken, Tom Sawyer, Huckelberry Finn, Peter Pan, Oliver Twist,  Jules Verne's Jorden runt på 80 dagar, Robin Hood, osv.

Agatha Christie's böcker

Lilla Anna och Långa farbrorn

Lilla spöket Laban

Böckerna om Nicke Nyfiken

Tummen

Lilla gul och Lilla blå, en bok om färger som blandar sig, stora och små.

Det blåser på månen

Fem-böckerna

Böckerna om Mumin, och även serierna

Totte bakar, fler Totte-böcker

Böckerna om Alfons Åberg

Pelle Svanslös

(Ture Sventon... undrar om jag själv läste dem? Älskar julkalendern ;-)

Jan Lööf´s böcker, tex Sagan om det röda äpplet, Skrotnisse och alla hans vänner...

Sjörörvarboken (underbar, på vers)

Elsa Beskow´s underbara böcker, som tex Hattstugan, Putte i blåbärsskogen, Landet Längesen osv. (lååång lista!)

Böckerna om Pippi

Böckerna om Anne på Grönkulla

Böckerna om Kulla Gulla

Rasmus, pontus och Toker

Kitty-böckerna

Bert-böckerna

Sune-böckerna

Biggles-böckerna

Baroness D'Orcy's böcker, de tre musketörerna

Boken om den lilla lilla gumman som bor i en liten liten stuga... osv

( minns en liten bok om något, den var helt i blått, blå skala på bilderna, tror den slutade med ett apelsinträd? Tips? )

Tintin-serierna

Barnens svenska historia, 1, 2, 3, 4: När människorna kom, När Sverige var som störst...Se där en stad...

Böckerna om Barna Hedenhös (stenåldersfamiljen)

Nej, jag vill inte gå och lägga mej

Gummitarzan och alla dom andra polarna

Asken Yggdrasil

Tolkiens böcker, som Bilbo, Sagan om Ringen-triologin...

Marias lilla åsna

Pannkakan som rymde och liknande sagor, mästerkatten i stövlar, .....

En bok om en mullvad och en raket på en strand.


Jag kommer säker på fler vad det lider, men dessa älskade jag som liten :-)




Några tilläggpå listan, nya böcker som jag tycker verkar bra, får bli:


Första och Andra mosboken

Jättens dotter och andra folksagor

Tors hammare och andra nordiska (...)

Böckerna om Castor

Liten, större, störst

Mattis fiskebok

Halvans böcker om brandbil, polisbil, ambulans

En urbra Första Hjälpen bok som handlar om två barn som bor hos mormor och morfar och ibland gör sig illa. Båda saga och fakta.



Se bla. antikvariet Bokugglan för en del (nu dyra) böcker från förr.

Se även www.bokborsen.se


Att lyssna på skulle jag rekommendera:


Tintin

Hjältar och monster på himlavalvet

Narnia

Harry Potter

Iliaden och Odysseen

Bilbo

Minns ett band med en musiksaga, typ Alice Babs, som tillsammans med två barn byggde ett fantasislott. Underbar, men hittar inga som helst resultat på Google.


Edit 3/8 2010:

http://www.barnensklassiker.se/om.php

Av Ellen - 9 maj 2010 17:53

Kan någon mer än jag minnas boken "Linus bakar och lagar"? Eller den som handlade om tre flickor, som hette Pricken, Rutan och Randen? Den om kaninen som inte ser ut som de andra, men som tillslut hittar kaniner som ser ut som han gör?


Någon som minns en musiksaga på kasett med ett slott på framsidan, där ågon, jag gissar på Alice Babs, sjöng och berättade tillsammans med två barn, om ett fantasislott där dom hittade på rum efter rum? Där ingick en hel del sånger, bland annat en som gick: "MItt glada jag har flugit bort, i måndags var det visst. Sen dess har ingen människa sett till det. Det sitter väl som bäst nånstans på någon vinglig kvist"... jag har googlat och googlat, men icke...


Hade någon mer än jag en tavla som handlade om en kanin. kaninen kan inte sova för att det dunsar i taket, han söker efter dunsarna och hittar en tusenfoting en trappa upp som sparkar av sig skorna? Älskade den! :-) Boken om en katt som äter något konstigt bakom en fabrik, blir människa och får namnet Minou? Hon bor på taken, och hos en journalist som hon förser med kattnyheter, han heter Tibbe - nån som känner igen det? Boken om fem barn och ett sandtroll då?


Tyvärr verkar det som om man borde sparat sin gamla älsklingsböcker på en speciell plats och inte låtit mamma och pappa ge dem i arv till syskon eller myrorna.... :P Undrar vad det blev av mina gamla favoriter...


Jag hade en bok som sida för sida blev som ett dockskåp, inte med öppna dörrar, men där varje uppslag hade ny dekor - ett kök, ett vardagsrum... osv. Där lekte jag mycket.


Om någon känner igen sig får ni gärna skriva en rad. :-)

Presentation

Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag som ligger bakom bloggen heter Ellen och är nyexad speldesigner och projektledare som nu siktar på en magister i Serious games. Jag har min blivande man i USA och bloggen kommer att handla om allt möjligt. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards