Alla inlägg den 5 augusti 2010

Av Ellen - 5 augusti 2010 19:40

När du nu har startat din depå eller kapitalförsäkring, hos ett mäkleri du trivs med, är det dags att gå vidare. Nu kommer vi till det roliga, själva marknaden och investerandet. De två mest okomplicerade formerna för investering är fonder och aktier. Skillnaden är enkel; en aktie är en andel i ett enda bolag, där du äger en del, i motgång och medgång. En fond är en samling aktier, i urval av en förvaltare, i vilken förvaltaren tar en avgift för sitt förvaltande. Man väljer småbolagsfond eller vanlig fond, man väljer verksamhetsområde (branchfond, sverigefond, blandfond, råvarufond, aktiefond, hedgefond, obligationsfond osv) de ska ligga i... Det gör att du väljer vilken risk/möjlighet till avkastning du vill ta, och att du sprider dina risker inom fonden, då den ger dej delar i flera olika aktiebolag. Det är ju det som är själva saken. Riskspridningen.


Det kostar oftast inte att köpa en fond, men courtaget för aktieköp/försäljning varierar. Själv har jag ju kapitalförsäkring genom Avanza, då är courtaget 39 kronor, men hos Nordnet är det 99 kronor - skillnad i längden, då tex 200 kronor på Avanza ger 5 st avslut, medan det på Nordnet räcker till 2 avslut, dvs inköp/försäljningar. Kommer du upp i höga summor kan detta fasta courtage ersättas av en kostnad  på 0,15 %, för aktier.


Fonder ska man dock ha på lång sikt. De genererar ofta inte lika stora intäkter eller lika snabbt som en aktie, men är lite mer "slow and steady wins the race". Du som vill låta pengarna växa i kanske 3 - 5 år kan absolut välja detta alternativ. Jag kan av egen erfarenhet säga att kortare investeringsperioder, som 3 - 6 månader, inte lämpar sig...


Aktier ger mer risk, det säger sig själv, du har inte en "tårta med olika bitar i" utan "en enda tårtbit" och då blir det så att det står och faller med den "biten" på ett annat sätt. Jag anser dock att det kan vara en fördel. Om du gör din läxa, och det ska du alltid göra, behöver du inte hålla koll på information som rör en hel sektor på samma sätt - givetvis bör du ha koll på den ändå, men jag menar att du kan koncentrera dej på att ha stenkoll på just ditt bolag i den sektorn och inte på säg 5 liknande bolag. Det passar i alla fall mej. Du kan sprida riskerna genom att ha aktier i bolag inom olika sektorer istället, tex ett läkemedelsbolag, ett fastighetsbolag, ett klädmärke... Välj något du gillar, då håller du lättare koll på bolaget, det blir roligare att följa. Gillar du Nokia och har koll på deras nästa, mesta, hetaste, coolaste mobil så köp in dej - då har du ju koll på läget och kommer att intressera dej för hur marknaden ser ut. Då kan du köpa mer, eller sälja för all del, i rätt tid.


Gör din hemläxa;

vilket bolag gillar du/använder du produkter från?

Hur ser deras marknad ut?

Konkurrens?

Nya produkter/licenser/framsteg i produktutveckling?

Äger styrelsen i bolaget egna aktier (har de incitament att öka även sina egna vinster, och därigenom dina och bolagets? Tror de på bolaget?)?

Finns det stora financiärer som ägare, som kan rädda bolaget om det går åt pipan, så det inte går i konken?

Hur ser historiken ut, har det gått bra eller dåligt - och vad betyder det - borde kursen egentligen vara högre än den är just i detta nu?


Fond eller aktie är en smaksak - men jag föredrar kontrollkänslan jag får av att äga aktier. Fonder har jag för pensionspengarna. Med aktier vet jag precis vem som sitter i styrelsen, jag vet precis vad för produkter jag investerar i och om jag tror på dem / bolaget. Med fonder vet jag vilka bolag jag äger en del i, men det känns för mej mer diffust, och jag kanske inte gillar dem alla, av tex etiska skäl eller så. Sen vet jag inte heller om jag vill betala en förvaltare för att göra samma sak som jag kan göra själv; genom att sprida riskerna i ett antal aktier gör du ju en "egen tårta" med "egenvalda tårtbitar" och får på så vis i princip en fond... ;-) Med dej själv som "fondförvaltare" - I like!

Av Ellen - 5 augusti 2010 19:17

Gå in på Marc Jacobs hemsida, så ska ni få se! "Resort 10, Ready to wear" = Ljuvliga variationer på 50-tals stilen, i ljuvliga plagg, härliga tyg och mönster! *LOVE!!!*

Synd att man ska behöva ta sig till London eller Köpenhamn, då går ju en del av kassan bara till resa, mat o boende. :P Det är ju dessvärre dessutom deras lyxigare Collection-line, men önska kan man ju! ;-)

Av Ellen - 5 augusti 2010 09:24

Jag snubblade som av en händelse över de emaljerade föremålen från Kockums, vare sig det är pottor, kaffekannor eller mjölkkannor! Vackert, nostalgiskt och helt enkelt urmysigt! Jag vill bo i villa NU!

Presentation

Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag som ligger bakom bloggen heter Ellen och är nyexad speldesigner och projektledare som nu siktar på en magister i Serious games. Jag har min blivande man i USA och bloggen kommer att handla om allt möjligt. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards