Alla inlägg under december 2010

Av Ellen - 23 december 2010 22:46

Idag var första lediga dagen och jag sov inte mycket i natt. Givetvis har det blivit tjafs på jobbet igen, jag är så less på det här stället nu så hälften vore nog! idag har jag i alla fall gjort bovetemusli (julklapp) och saltlakritskola - den blev katastrofal... Tyvärr... Det hela slutade med att jag kokade den i två timmar innan det blev ett halvdant kulprov och då tyckte jag den hade en bränd bismak. Tråkigt. Men men, på´t igen imorgon då - då blir det björnbärssylt trillingnöt och om jag hinner innan jag ska hem till föräldrarna blir det senap. :-)


Nu ska jag sova, god jul!

Av Ellen - 21 december 2010 21:25

Jag har totalt snöat in på två härliga bloggar:

www.underbaraclara.nu

www.sötasaker.com

samt min gamla gymnasieklasskompis:

brittabloggar.wordpress.com


Mysigt, välmenande, tokigt emellanåt - och väldigt charmigt. :-) Må-bra-kick, helt enkelt. :-) Rekommenderas.

Av Ellen - 21 december 2010 20:15

www.mumsigt.se finns en del härliga och användbara saker till bakning.

https://www.flashback.org/t79323 info om färger o essens.


Riddarbageriet har recept.

Liksom Kalasgott, en blogg.

Hello Sugar har ett bra recept.


Av Ellen - 21 december 2010 18:34

Alice har nu haft två löp, och tösen har en hes röst, det vet vi ju, men efter en veckas skrikande är hon helt enkelt otroligt hes! :-)


Vi har insett att vi har en musikalisk flicka till i huset. Alice älskar att spela gitarr! Hon plinkar med klorna ungfär två ggr per dag, haha. :-) Lilla tokamaja. :-)


Vi har nu även en hane på intåg ( i sammarbete med andra uppfödare) och den här gången till Alice, så det blir nog två kullar till sommaren. Verkligen jätteroligt, och spännande! :-) Helst skulle jag behålla en från varje kull, men vi får se hur det blir, det beror på könsutfallet i kullen och om vi ska bo kvar i lägenheten ett år till eller flytta till större lagom till hösten. Det tål att tänka på i alla fall. :-)


Bästa, finaste flickorna, hjälp, vad vi älskar våra flickor - och hur ska vi någonsin kunna sälja deras bebisar? Det är då jag vill trösta mej med att vi har hittat de bästa tänkbara familjerna, med vettiga åsikter i hur man hanterar en katts uppfostran och dess väl och ve för ögonen, som kommer att försäkra och fixa... vaccinera, gosa, och låta sin bebis hänga på axeln som en trasa när den är kelen...

Sova i sängen, jaga pappersbollar, apportera, gå i sele, drickar ur dricksglas, äta rå köttfärs när det vankas tacos, rå kyckling när det vankas Flygande Jacob, som ger dom det bästa torrfodret på marknaden, som pussar och kramar och älskar dem även när dom är hopplösa små knäppisar. :-)



Av Ellen - 14 december 2010 20:29

Idag gick jag och T till Friskis, och om vi kommer igång ordentligt ska hon fortsätta under våren, antingen med terminskort eller på annat sätt. Yey! Får se till att det blir så, för det är verkligen så mycket roligare att gå två! :-)


Vi missade precis medelpasset vi tänkt oss, men vi gick runt och orienterade oss istället. Körde lite cykel, lite situps och lite rodd. Det blev väl knappa halvtimmen effektiv tid, men ändå - sen är det ju promenad dit och hem också. :-) Inte fy skam. Dessvärre blev det tortelloni med grillad kyckling till middag, 1/3-dels meal bar efter träningen eftersom jag glömt bananen hemma, samt två lussebullar efter det.... men som sagt, bättre än att gå hem och jäsa i soffan. ;-)


Nu är det bara att tuta och köra! :-)

Av Ellen - 12 december 2010 21:29

Tänk att det är den 3e advent redan, det känns helt overkligt, jag har inte alls hunnit med! Julklapparna ska påbörjas i veckan. Det blir med största sannorlikhet;

 - senap

 - musli

 - kryddblandningar

 - julgodis

- kanske marmelad eller lemoncurd....


Katterna har fått sin julklapp i förtid; ett fårskinn från IKEA, så de kan ligga i det kalla fönstret och spana på småfåglarna.:-) Samt vippor förstås. Vi funderar på att ge dem en beanbag från      http://www.bean-bag.se/


Jag har också fått julklappar i förtid, och jag är mycket glad för dem! Av mamma fick jag skor från Sorel, dom behövs på jobbet, och av M fick jag täckbyxor och ett årskort på Friskis! Yey! Planen är att jag och en kollega, T, ska gå ihop. :-) Jag ser verkligen fram emot det, hoppas min halsont släpper snart bara... morr...


Uncharted 3 ska släppas de 1/11 2011 fick vi reda på idag, och nu spelar vi 2an igen. Dom är så sjukt *** bra! :-D


Pensionspengarna sätts in och som det ser ut nu har jag inte fått dem ännu, men min fondportfölj har ökat med ca 16 % vilket jag är nöjd med. Jag har en rysslandsfond, avanza zero, guld och latinamerika, i ungefär den storleksordningen. :-) Hoppas det kommer in pengar på måndag, jag är lite nyfiken på hur det kommer att se ut i portföljen sen... jag har mina funderingar.


Av Ellen - 12 december 2010 21:20

Jag har efter samtal med min mor kommit fram till att det blir hemlagade presenter i år, vilket jag tycker ska bli superkul! Men vad ska man laga? För jag hinner inte sticka en halsduk, kan jag lova! Nej, det får bli mat-presenter. :-)


Sådant man kan laga själv:

saft

äppelmos

glass

bröd

mix till bak (torra ingredienser till exempelvis muffins)

tacokrydda

persillade

glögg

limoncello

snaps

godis i tusentals variationer...

inlagd gurka

surdeg i burk

smaksatt socker, tex lavendel

pepparkakshus

musli

senap

marmelad

färskost


Fler ideer?

Presentation

Hej, vad roligt att du hittat hit! Jag som ligger bakom bloggen heter Ellen och är nyexad speldesigner och projektledare som nu siktar på en magister i Serious games. Jag har min blivande man i USA och bloggen kommer att handla om allt möjligt. Välkommen!

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards